Mentoring to taka forma pracy, która polega na wspieraniu w procesie rozwoju. Mentor jest osobą bardziej doświadczoną, posiada wiedzę, którą może przekazać osobie biorącej udział w mentoringu. Ta forma pracy jest pomocna w rozwoju osobistym lub karierze zawodowej. Celem pracy jest również rozwijanie i poszerzanie samoświadomości, zdobywanie nowych umiejętności, rozwijanie się w dobrym dla siebie kierunku.
Czy mentoring młodzieży jest możliwy?
Tak, pod pewnymi warunkami. Najważniejsza jest relacja, którą jako mentor zbuduję z moim podopiecznym. Nastolatek lub młody dorosły potrzebuje mieć pewność i zaufanie, by chcieć wpuścić do swojego świata osobę dorosłą.
Kolejnym ważnym z mojej perspektywy czynnikiem jest wartość treści, którymi dzieli się mentor. Nie może być dobry tylko w teorii. Ważna jest spójność mentora i tym jakie wartości wyznaje, czy sam robi tak jak mówi. Nastolatkowie bardzo szybko wyczuwają takie niespójności i osobę dorosłą mogą uznać za mało wiarygodną.
Trzeci czynnik, który trzeba wziąć pod uwagę to to, że swojego podopiecznego naprawdę trzeba lubić. Mieć gotowość do zaangażowania się w jego proces, w poznanie jego świata.
Mentor jest jak drogowskaz. To co będzie wskazywał, będzie wpływać na podopiecznego. A to duża odpowiedzialność jeśli chodzi o wpływanie na kształtowanie się jego osobowości czy postrzegania rzeczywistości. Przez jakiś fragment tej podróży idzie razem z nim.
Mentoring czasem przeplata się z coachingiem, który ma za zadanie pomóc nastolatkowi wyciągnąć na powierzchnię jego zasoby i pomóc znaleźć rozwiązania w sobie. Forma pracy z młodym człowiekiem jest dość płynna i dostosowana do potrzeb. Sztywne reguły i metody nie będą tutaj skuteczne.
Zapraszam na sesje indywidualne dla młodzieży.