Cyfrowy detox – na co zwrócić uwagę?

Uzależnienie cyfrowe to dziś bardzo poważny problem zarówno wśród dzieci,

Dawanie i przyjmowanie

Uzależnienie cyfrowe to dziś bardzo poważny problem zarówno wśród dzieci, nastolatków jak i nas dorosłych. Nie zdajemy sobie sprawy kiedy nawyk sięgania po telefon staje się uzależnieniem.

Warto rozpoznać pierwsze sygnały, które mówią o tym, że korzystanie z telefonu zaczyna stanowić problem. Zazwyczaj rozpoznanie dzieje się na późnym etapie. Zwróć uwagę na poniższe 3 objawy alarmowe:

  1. Odczuwasz przymus korzystania z telefonu – po jego odłożeniu, w ciągu krótkiej chwili chcesz zajrzeć do niego ponownie
  2. Tracisz poczucie czasu – jedno niewinne wejście w aplikacje kończy się po godzinie, najczęściej zapominasz po co zajrzałeś do telefonu.
  3. Korzystanie z telefonu zaczyna regulować Twój nastrój – kiedy jesteś smutny, zły, znudzony, sięgasz po telefon, by nie czuć nieprzyjemności płynącej z doświadczania smutku.

Nadmiarowe korzystanie z telefonu (lub nieintencjonalne) to zmora naszych czasów. Zwłaszcza wśród dzieci. Nawykowe zachowania szybko mogą przerodzić się w uzależnienia i stają się przymusem a nie przyjemnością. Po czym poznać, że dziecko zaczyna mieć problem? Poznaj kilka charakterystycznych objawów:

  1. Emocjonalne pobudzenie – dziecko staje się nerwowe na wiadomość o tym, że musi kończyć korzystanie z telefonu czy gry. Potrafi wybuchnąć płaczem lub zacząć bić.
  2. Symulowanie choroby – dziecko stwarza okazje, by korzystać z elektroniki jak najczęściej. Może zatem mówić, że źle się czuje i że chce zostać w domu.
  3. Potrzeba zwiększania czasu korzystania z technologii – dziecko wyraźnie częściej korzysta z telefonu, dłużej gra, zasypia bardzo późno, ma kłopot ze wstawaniem.

Ucz dziecko samokontroli! Zakazy to nie zasady.

Już najwyższy czas na wprowadzenie zasad korzystania z technologii zanim problem stanie się nie do opanowania i będzie wymagał specjalistycznej interwencji.

Pamiętaj! Bardzo łatwo przeoczyć pierwsze sygnały, dlatego jeśli masz przekonanie „z moim dzieckiem jeszcze nie jest tak źle” – to znaczy że czas na ustalenie zasad, zarówno dla Ciebie jako rodzica jak i dla dziecka. Ustalanie zasad zacznij od rozmowy z dzieckiem. I pamiętaj, że zabieranie telefonu na tydzień nic nie da! Poniże kilka z nich, które warto zastosować:

  1. Odkładamy telefon podczas posiłku. Nawet jak nie jecie razem wszystkich posiłków to zadaniem dziecka (i Ciebie również) jest odkładanie telefonu do innego pokoju podczas jedzenia. Dziecko wie, że ma telefon ale świadomie z niego nie korzysta. Telefon musi mieć swoje miejsce.
  2. Kończymy korzystanie z telefonu, komputera o określonej porze. Wyłączamy tak, by nie przychodziły nam żadne powiadomienia.
  3. Ustalamy z dzieckiem na początek, że nie korzysta z telefonu ok. 30 minut dziennie. Samo sprawdza kiedy ten czas mija.

Wiesz, że dzieci lubią zasady bo dzięki nim czują się bezpieczniej? Nie lubią zakazów, ale zasady tak. Zupełnie tak jak my, dorośli. Nie ustalaj z dzieckiem zasad niemożliwych do zrealizowania bo się zniechęci a ty sfrustrujesz. Tu definitywnie przyda się zasada małych kroków. Jak dziecko będzie miało odruch odkładania telefonu podczas posiłku to już będzie sukces. Broń się przed nierealnymi oczekiwaniami – ty też ich nie lubisz bo wiesz, że nie możesz ich osiągnąć. Tak samo jak w jeden dzień stosowania zdrowej diety nie schudniesz. Wszystko wymaga czasu i małych kroków.

Po więcej porad zapraszam na konsultację rodziców i dzieci, którzy zmagają się z problemem uzależnienia cyfrowego. Pomagam wypracowywać zdrowe zasady. Wspieram w rozwoju młodzież i dorosłych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top